Godkännandet har föregåtts av omfattande granskningar för att säkra att tekniken är trafiksäker. En sista verifiering i drift har gjorts för att kontrollera så att fordonet följer de trafikregler som finns utmed den sträcka som ska köras. Det är bussbolaget Nobina som står bakom försöksverksamheten.
– Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen. Omfattande försöksverksamhet och kunskapsuppbyggnad är nödvändigt för att automatiserad vägtrafik ska kunna utvecklas på ett hållbart och trafiksäkert sätt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Två självkörande bussar ska rulla en sträcka på 1, 5 kilometer mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista. Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. Hastigheten är låg, 20 km i timmen. Bussarna saknar ratt och kan styras med hjälp av en styrpinne. Det kommer att finnas en förare ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera hinder som finns i bussens färdväg. Bussarna är nu registrerade i Transportstyrelsens register som provfordon/lätta bussar och har utrustats med registreringsskyltar.
Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg. Den som söker tillstånd måste kunna bevisa att verksamheten bedrivs på ett trafiksäkert sätt. Det gäller till exempel att fordonet har fungerande nödstopp och att det kan styras manuellt. Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare åtta ansökningar om försök med självkörande fordon, och fler väntas inkomma.
– Det är den sökande som ska visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Vår roll är att säkerställa att så är fallet. säger Jonas Bjelfvenstam.