Volvo XC60 är vinnaren när det gäller juli månads bilförsäljning. Utöver det förbättrar marknadsledaren Volvo Car Sverige sitt resultat jämfört med samma period förra året. De ökade med 14,2 procent. På andra plats i juli kom Volvo S90/V90. Totalt registrerades 4726 Volvobilar för juli månad och det är en ökning på 14,2 procent jämfört med samma månad förra året.
– Försäljningen av Volvo XC60 närmar sig rekord. Det är fortfarande generation 1 som står för huvudparten, men även nya Volvo XC60 börjar ta för sig, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
I dag redovisade branschorganisationen Bil Sweden statistik för juli månad. Under månaden registrerades 2059 av ettan Volvo XC60. På andraplats kommer Volvo S90/V90 med 1379 registreringar. Under månaden registrerades 585 Volvo V40, det ger en sjundeplats. Volvo S60/V60 har en åttondeplats med 574 registreringar. I juli registrerades också 129 Volvo XC90.
– Nu laddar vi batterierna. Vi har mycket spännande på gång under hösten. Dels så ska vi introducera nya Volvo XC60 brett hos våra svenska Volvohandlare, dels har vi ytterligare en ny modell att visa upp, säger Jessica Span.
Räkenskapsåret 2016 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 11 014 Mkr (6 620 Mkr 2015). Omsättningen under perioden uppgick till 180 672 Mkr (164 043 Mkr). För helåret 2016 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 534 332 bilar, en ökning på 6,2 procent jämfört med 2015. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.